Lehet
a dolgokat többféleképpen értelmezni.Magamból kiindulva
mindenki annak függvényében ítél meg dolgokat, hogy mennyire
érinti a dolog, mennyire van benne. Én legalábbis így ítélem
meg a dolgokat.
Ahány
ember annyi helyzet és ugyanennyi nézőpont.
Baj
ez? Szerintem nem.
Az
inkább érdekes, miszerint polisztirénből repedt gerenda utánzatot
préselnek és azt tömbház lakás mennyezetére ragasszák, mint
valamennyi májsztrogerenda. Nem én mondtam, mások, hogy giccses
megoldás. Én azt mondtam, érdekes dekorációs elem. Nem vihetsz
be blokklakásba szuvas, repedt régi gerendát, nincs is hogy
felfogd a plafonra.
Viszont
innen odáig, hogy a fa ajtónak műanyag ajtó felületet kihozni,
hogy műanyagszerű legyen a kidolgozása, szerintem valóban
borzalmas és ízléstelen giccs. És ezt műanyag alatti áron,
egyenesen piszkos fantázia. Az ember legidiótább álma és tévútra
terelt reményhalmaza.
Szakmámban,
melyben egyre inkább ingataggá váltam, elvesztettem önbizalmamat
benne, ilyen dolgokkal kezdtem szembesülni pár éve, s látom ez a
műnézet a gravitációs sebességgel vetekszik, úgy fejlődik és
egyre inkább trenddé kezd válni.
Aggaszt
engem ez a dolog. Mert előbb volt, hogy nem fizetik meg, nem kell,
inkább a műanyag, de hogy erre még ráadásra műanyag felületet
kérnek, erre azt mondtam, hogy itt már nem a megrendelő a beteg,
hanem aki belemegy ilyen játékokba, és elvállalja megpróbálván.
Legutóbbi
munkáim egyike úgy lesújtott engem, hogy kiszívta belőlem az
egyébként is száradó, szuvasodó, repedező életkedvemet. Már
nem azon csodálkoztam, hogy harmadszorra csinálom újra a kamra
ajtót, hanem azon, hogy a többi öt ajtót elfogadták. Elfogadták,
igaz némi drámai beletörődéssel, aminek nem értettem se
fiziológiai, sem filozófiai okát. Három rétegű ragasztott fából
csináltam az ajtókat és különös figyelmet fordítottam a
göcsmentességre. A kifogás eggyike az volt, hogy miért nem fújtam
a pácot, miért ecsettel dolgoztam el. Az én okom, amiért ecsettel
dolgozom, mert szerintem szebb úgy. A fújt festés (ott van
mindenem hozzá: profi kompresszor, pisztoly, minden) nagyon
technikai felületet idéz elő. Halott anyagra utal a fújt festés.
Ha fújva festet az ember, teljesen mindegy milyen fából dolgozik.
Lehet erről is vitatkozni, én megpróbáltam mindet. Könnyebb
lenne nekem is fújni. Engem mégis szabályosan megriaszt az a
felület. Ez egyik. A másik meg hogy nem olcsó ez a víz alapú öko
festék. Ha fújom, háromszor annyi használódik el. A
lepiacgazdaságított árakba ez nem fér bele.
Mindegy.
Mert eljutottam bizonyos végkövetkeztetésekre. Az egyik, hogy ezt
így nem folytatom tovább. A másik, hogy változtatni kell. Már
csak egy kérdés marad: hogy?
Kiindulás:
Fából dolgozni, fa felületes kivitelre, nem műanyagosítottra.
Asztalos minőségben, nem műbútorasztalos koncepcióban. A
vevőnek, nem megrendelőnek (a továbbiakban ilyen nincs) el kell
jönnie a műhelybe utána, vagy futárral utánvétellel egy hónapos
visszavásárlási garanciával átveheti.
Belső
hang: négy ok amiért nem fog menni.
Robin
Sharma szerint: a belső hangra kell figyelni, mert az megmondja min
kell dolgozni, hogy valami menjen. (ez lenne szerinte a lúzerek
sikerkulcsa).
Az
első amit tehetek, (hope) hogy kiveszek két hetes alkotói
szabadságot.
Ez
abban áll, hogy két hétig azt csinálok, ami eszemből kipattan.
És majd azután arra keresek értékesítési formulát. Először
legyen meg az Ige általi Teremtés. Hátrányok: két hétig
valószínű ránézek a hitelkártyára is. Mert mint Nógrádi is
mondta: „az élet ennél bonyolultabb”.
Zene.
Rájöttem,
különleges egy fickó vagyok. Semmivel se kompatibilis. Mint a
higany, nem tudok tapadni. Folyékony fém. Ólomsúllyal.
Mint
mondottam, abban hiszek, amihez közöm van, azzal a prizmával
látok, amin át kell nézzek, ami elém kerül. Azt a látást
vetítem ki szóban, cselekedetben, rajzban, zenében (még csak
zúgműhelyileg), ami bennem formálódik.
Közeledem,
nem fogad be. Feleségem mondja sűrűn (csodálom, hogy még
szeret), hogy elég csak megjelenjek bárhol, meg se kell szólaljak,
hirtelen közellenséggé válok. Hiába vagyok szívvel lélekkel
kresztény, alázatos, mert látszik messziről (aszondja), hogy
előttem nincs emberi tekintély, se cím, se semmi. A borotválkozási
rigmusom nem alkalmakhoz igazodik, hanem ahhoz a bizonyos naphoz,
amikor elkezd viszketni a képem. Meg hogy gyakorlatilag nincs
nyakkendőm, úgy harminc éve. Meg hogy én egyáltalán ezeket nem
értem.
Tudod,
eljut az ember lassan oda, hogy be meri vállalni egyéniségét.
Mert nincs semmi más mit elveszítsen. S akkor legalább ne
támasszanak veled szemben illúziókat, hogy rendes emberré lehet
téged faragni. Nem, én már nem lehetek az.
Emlékszem
(még), voltak baráti körök, ahova jelentkezgettem, mint iskolás,
meg fiatal próbálkoztam. Előttem pereg a film, amint fél lépés
hátránnyal követtem a barátnakvalót, ki egyenes háttal,
kidüllesztett széles mellel, egyenes, bátor nézéssel ment előre,
nem rejtett szocio-kulturális fölénnyel, s mint kegyelem osztotta
az igen-nemeket, amint loholva követtem, hova máshova, mint a
táncházba. A kolozsvári CFR klubba, ahova vasárnap egy teljesen
más kultúrkörnyezetbe szoktam menni mint bélyeggyűjtő.
Amint
beléptünk a táncházba, előkerültek a zsinóros magyarok, húzták
kegyetlenül a húrokat, csapkodták lábukkal a roskadó fapadlót,
abban a pillanatban kibontakozott egy más társaság, semmi köze
nem volt ahhoz, ami az utcán történt. Megszűntem létezni. Volt
aztán egy barátnőm, táncházas volt, már az első alkalommal
láttam, amint levedlett magáról, mint érett narancsról a héj, hisz
én nem vegyültem, nem táncoltam. Nagyjából ennyi volt nekem a
kapcsolatom a magyar őskultúrával, s ha addig sem volt valami
szoros, de ezek után teljesen elszakadt. Volt ezeken a táncházasokon
egy elérhetetlen, mennyei dicső aura, amit be nem avatott nem
tudott megérinteni. De tiszta szerencse ennek a nagy magyarságnak,
hogy ilyen magamfajta ritka szürke holló annyira kevés, hogy
statisztikában sem jelenik meg. Valami borzalmasan elriasztott ettől
a műfajtól, noha otthon nálunk elég sűrűn szólt népzene, apám
szerette. Viszont engem nem nyert meg. És nem azért, mert nem volt
gyerekszobám.
Viszont
a rock zene az más volt. Onnan is kikullogtam, annyira csóró
voltam, hogy gyalog közlekedtem legtöbbször. Jóindulat megvolt a
dobtanáromnak is, de nem volt cuccra pénzem. Így csak figyelője,
kedvelője voltam korom zenei világának, kivilágítatlan utcák
árnyékában néha elejtettem egy egy könnyet a zenei pályám
sírján.
Már
elkezdtem egy újabb keverési pályázaton dolgozni, de rájöttem,
nem ezt akarom. Arra a méter zenére hajtok. Egy 90-100 bpm es
négynegyedre toljak egy basszust, egy kis sztringzet s dobot. Mint a
zsebben hordott kis lapos konyakos kulacsból az ember lehúz egy egy
kortyot.
Meg
aztán azon filóztam, hogy ez a nagy keverési szakma is milyen
képmutató tud lenni azért. Elkényezteti az ember fülét,
hallását. Majdnem azt mondhatom, hogy akármilyen festékbádogot
megütve, ki lehet hozni profi hangzást belőle, de annyira messze
van ez a kikozmetikázott dob hang a dobolás fílingtől, hogy
borzalom. Semmi köze hozzá. Én azt eldöntöttem, hogy ha elkezdek
kísérletezni, mint a fában fogom az erezeteket, göcsöket
előhozni, úgy fogom a dobokat is előhozni, hogy az ember ott
érezze magát a kerek székben, mintha ő verné azokat. Nem valami
mennyei magasságokból lehívott érthetetlen filókat.
Migránsok.
Már mindenki róluk beszél itt is. Pedig egy fia migránst nem
látott senki. Hogy lélek lélek, de a migránsok ha bejönnek, vége
nekünk. Itt vannak a cigányok, még sincs végünk. Ők sem tudnak
adaptálódni úgymond európai értékeinkhez: munka és tulajdonjog
megbecsülése, valahogy még is élünk egy ég alatt. Mit lehessen
tenni? Őrült elme mondhatja csak, hogy ki kell őket nyírni. Mert
ha ők nekünk, mi kiknek a patkányai vagyunk? Mi kiknek állunk
útjában? De hogy a magyar M1-es kifejezetten pánikkeltő poszt, az
egészen nyilvánvaló. Rákapcsolva mintha háborús jelentéseket
adna élőben. Ez is egy tipikus magyar túlzás. Ilyen a magyar,
tragikus, elkeseredett.
Illiberális.
Antidemokrata. Ezt is megéltem. Hihetetlenül nézem, hallom,
fertőz, hogy a lepra kutyafasza volt mellette. Demokrácia ellenes
vélemények jönnek elő eddig nyitottabb kobakokból is. Szabadon,
lovon futó, lobogó hajú, sámánjelekkel tetovált izmos karú
imázsról álmodó naiv nagymagyar, illiberális és
demokráciamentes társadalomról vizionál, csak azt nem értem,
miből gondolja, hogy egy ilyen berendezkedésű társadalom majd
megengedi ezt a lovászatot? Vagy aki nem fog lovazni azt becsukják?
Vagy szerintük a szabadságnak nincs köze a liberális nézetekhez?
Baromság. Itt sötét erők indukálják ezeket az ellentmondásos
hülyeségeket.
Egy
dologra kéne koncentrálni, hogy az adók folyton nőnek. De erre ez
a megtévesztett kispolgár képtelen koncentrálni, folyik a cirkusz
minden csövön.
Ez
a menekültügy olyan az európai népnek, mint egy családban mikor
nincs egyetértés, megértés, szeretet, bármilyen ok jól jön
egyet veszekedni.
Gyenge
embernél az indulatok erősebbek, mint a lélek.
De
hát a lélek dolga ma már erőtelen, nevetséges dolog.
Hogy
a fiam a barátjával társalog a szünetekben, azt mondják rájuk,
hogy buzik. És kik mondják? A nagy magyar származásúak, kik
benne vannak nyakig ebben a magyarországi nemzetieskedő
hisztériában. Tehát a barbár nívóra csúszunk vissza, ahol az
emberi kapcsolatok szégyenszámba mennek, az érzelmek gyengeségnek
számítanak, az a férfi, aki nem mosdik, hányásra issza magát,
feleségét gyermekét veri, s képes teljesen értelmetlenül
meghalni egy nem létező célért, csakhogy post mortem macsó
lehessen. Undorító.
Na
de ha nagy képe és hangja is van most a gyűlöletnek, nem lesz ez
mindig így. Mert lesz ebből csömör is, kijózanodás is. Csak ez
se fog látványosan eljönni mint ahogy ezek a díszbe öltözött
menetek járnak kelnek, hanem ahogy a tavaszi virágok, rendre s
csendben. Az is csak annak, aki észreveszi.